Sunday, February 20, 2011

Penyembelihan

Semalam yakni 19 February 2011 kolej aku buat satu program utk kanak-kanak ni iaitu kursus penyembelihan dlm islam.


Aku pun turut serta dlm kursus tu sbb ari Jumaat balik Merbok jumpe Mak Tok and Tok Ayah pastu ada student tumpang balik sekali.
Die pun p kursus sembelihan tu sbb wajib ye bagi mentee Ustaz Romli. Alang2 hantar die p kursus tu kat Kolej aku pun join sama.
Yang bestnya Encik Faiz Hilmi pun ada jugak kat situ tukang tangkap gambar.


I gain a lot of knowledge and experience during this kursus.
aku beranikan diri utk cuba menyembelih.
Syarat ye mengadap kiblat, baca bismillah and selawat pastu sembelih pegang urat binatang sembelih jgn bagi pisau tu terangkat.
kalu kite angkat pisau tu maknanya haram utk kite makan la.


actually kursus di sangat bagus utk kanak-kanak ni sbb dieorg dpt belajar syarat-syarat sembelihan dlm islam. pada kanak-kanak yg tak pegi bagi aku sangatlah rugi sbb bukan selalu kolej buat kursus ni.


after sembelih kiteorg kene cabut bulu ayam tu, basuh ayam tu, belah ayam dan burung puyuh pastu bakar-bakar bbq.
best sbb ramai-ramai buat keje and dh macam kenduri kawen dh pun.


bismillahirahmanirahim


the happy faces dpt sembelih

 the geram faces dpt sembelih

the blur one this is call Majid


 cabut bulu puyuh time

time ni puyuh tu tgh panas and ustaz romli kata lagi elok kalu kite nk cabut bulu puyuh

 time ni dok basuh ayam sbb dh nak bakar dh..rasanya dlm pukul 1pm dh time tu and sume org lapaq.tu die yg pakai baju merah tu syazwan buat2 rajin lepas kene sound dgn aku n ustaz romli.yezza..

 gotong royong membasuh ayam.
adala pulak student aku ckp ni kenduri kawen aku.

 basuh lagi ayam


 dan basuh lagi.tgk tu aku sampai tertongeng2 basuh ayam dgn baju kurungnya kan.
persis ayu gitu

lastly, ni la die..hasil2 penyembelihan setelah di bakar.
nyum..nyum..nyum...


Bestkan kursus ni.
Bagus dilaksanakan sbb kite melahirkan sifat bekerjasama, bergotong royong and yg penting free and kanak-kanak ni dpt sijil and belajar pasal penyembelihan and cara bertayammum.

Selepas kursus ni Majid, Syazwan and Amirul terus decide nk buat bbq kambing bakar during our trip this weekend 25 and 26 February 2011.
Bole Majid tak hal. Yang penting budget kite cukup.
Can't wait for our trip this weekend.
Tak sabar nk evaluate and buat bbq kambing.

2 comments:

  1. sodapnyaaa kambing taiping. dapat pulak sniper kat war muzium hahahah.

    ReplyDelete
  2. apa dia kambing bakar?class pun mai lambat

    ReplyDelete